Trädgårdshjärnan.

Jag vet inte vart den här kvällen for. Vi åt kvällsmat, jag gick ut och Daniel for till butiken. Hui, jag ryser av att jag använt ordet “for” tre gånger redan i texten, och om jag minns rätt från högstadiets modersmålstimmar så får man inte använda ordet “for”, det heter gick, åkte eller något liknande. Men inte for.

Ni vet de där pärlhyacinterna, narcisserna och sådant som man har hela våren, men som bara blommar ut. Det var de jag planterade ut ikväll. Jag tog det inte så seriöst, utan provar mig mest fram, så jag grävde lite med planteringsspaden i jorden, satte ner lökarna och om det gick, satte jag lite jord ovanpå också. Problemet är väl bara att man inte kan vattna riktigt ännu, utan risk för att allt bara fryser sönder.. men snö finns det ju än så länge!


Så där på tal om bilden här ovanför, så kan ni ju alltid följa mig på instagram också om ni så tycker… Jag gillar instagram, nästan mer än twitter till och med!

Och vet ni, denna kväll har inte varit så mycket annorlunda än de andra kvällarna. Jag har seriöst trädgård på hjärnan! Jag har suttit och lusläst Blomqvists plantlistor och gjort en egen lista över växter som ska införskaffas i vår. Det är äppelträd, päronträd, vinranka, krusbär, minikivi, åkerbär, lavendel, salvia, klättervildvin and so on! Ni vet väl att jag har födelsedag i juli, och att blomqvists har presentkort?!

Ja, jag jobbade tidigare idag, som omväxling… Och så här inför påsk laddar vi upp med massa, massa planteringar. Det är vad jag har gjort idag, planteringar.
5 thoughts on “Trädgårdshjärnan.

  1. Nu blir jag så avundsjuk. Vart lever du? Vi har så mycket snö ännu att allt grävande är ingenting att tänka på. Och min lavendel överlever just och just trots att jag vintertäcker den. Tacka vet jag isop.Jag är så avundsjuk…

    • Inte är det så mycket att vara avundsjuk på… Jag bor i Nykarleby i Österbotten, nära Vasa… zon 5, men vi bor uppe på en backe, och har ganska mycket sol, så det torkar ganska hastigt upp här om det vill sig 🙂 Men var bor du då, om lavendeln knappt överlever?

    • I Nyland. Ok, lavendeln “överlever”. Den blir ju inte så som jag vill=stor. Jag har en buxbom som har överlevt 3 år men det räcker ju så länge före den blir ett stort klot. Jaaa, jag vet att jag måste ha tålamod men jag har inte det. Har ersatt buxbom med björkspirea. Växer snabbare men är inte vintergrön.Hej-hej.

  2. Ja säger ju samma som föregående, det verkar som om vi bor väldigt långt ifrån varann…för vid oss är det ju inte alls vårigt än. Och idag tycks det komma ännu mera snö nu SUCK! Ha en trevlig påsk i alla fall!

    • Jo, nå nu har vi ju nog full vinter här igen 😉 Men i lä är det ändå härliga +18 grader varmt och det är där det är mest vår! Men, vi är ju faktiskt ganska nära zon 4 här, och du bor ju lite längre bort.. Så det är kanske ganska logiskt?! 🙂 Glad påsk, vi syns på blåkulla!

Leave a Reply

