Taklagt.

IMG_6061 IMG_6102

Nu är det väldigt länge sedan ni har fått ta del av vad som händer i sagarden. Pergolan, eller taket som det ju nog är, blev färdigt (helt färdigt är det inte ännu, men användbart iallafall) lagom till min födelsedag i onsdags, ni vet den där dagen när solen sken och det var varmt. Tårtan intogs därför utomhus under taket tillsammans med släktingar. Vackert så! Det som ännu är borta är kanterna, hängränna och spaljeer. Det blir spalje vid båda främre stolparna och också på “bakväggen” där det nu är en öppning mellan huset och stolpen. På den bakre tänker jag mig att en vinranka ska få klättra, och på de främre kommer det humle. Mot väster (som också är vänster på dessa bilder) funderar jag på att plantera klättervin, så får man rejält med variation i det gröna.

 

IMG_6104 IMG_6105 IMG_6106

 

Minisolrosen, Klematisen ‘jackmanii’ och Rudbeckian ‘magnus’ är tre av många växter som blommar i trädgården just nu. Tre favoriter kunde man kanske säga, och ni ser ju den röda tråden? Det ska vara rejäla blommor med starka färger.
Jag blev faktiskt lite förvånad över att ‘jackmanii’ växte upp och blommade i år. Den köpte jag redan före vi flyttade hit. Samma år, men redan på våren innan vi ens visste om det här huset. Jag jobbade på Sunds trädgård, och bodde i lägenhet, så balkongen såg därmed också ut som det bör göra när man är trädgårdsmästare. Jag hade allt möjligt i krukor; klematis, rabarber, humle, jordgubbar, klätterhortensia, smultron, ja till och med ett gult plommon (samma som vi har på vår gård nu också).

orter (Medium)

Till och med ett örtland hade jag på balkongen.

Bara jag får tid (det här att vara hemmamamma är ingen semester direkt) skulle jag kunna ta en tur i trädgården med er, alltså virtuellt.

Men på tal om en tur i trädgården. Låter det bra med öppen trädgård i samband med Nykarlebyveckan i augusti?

2 thoughts on “Taklagt.

Leave a Reply

